"Martimonio con Variazioni" w Kameralnej
Treść
Stefan Sutkowski, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, odnalazł w Berlinie w 1993 roku "Martimonio con Variazioni", jedyne dzieło sceniczne Józefa Kofflera, uważane od czasów wojny za zaginione. Wiele utworów tego niemal zupełnie zapomnianego polskiego kompozytora odnaleziono w zbiorach niemieckiego dyrygenta prof. Hermanna Scherchena.
Odnaleziono jednak nie pełną partyturę, lecz jej wyciąg fortepianowy z niemieckim tekstem, na podstawie którego Edward Pałasz dokonał pieczołowitej instrumentacji dzieła. Tekst na nowo napisała Joanna Kulmowa, ogólnie nawiązując do oryginalnego niemieckiego libretta Alfreda Rusta. To jedyne dzieło sceniczne Józefa Kofflera, uznanego za "pierwszego polskiego dodekafonistę", zostało skomponowane w 1932 roku jako dodekafoniczny balet z chórami i głosami solowymi. Przygotowana przez WOK inscenizacja będzie pierwszą polską realizacją utworu Kofflera.
Joanna Kulmowa zlokalizowała akcję swojego libretta w czasach, kiedy opera powstała, czyli na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych. Według niej, całość jest mariażem kabaretu niemieckiego z francuską rewią. Dzieło określono jako "Gra dla tancerzy, dwojga śpiewaków, aktora i chóru w jednym akcie." Martimonio con Variazioni to Matrymonialne Światowe Biuro kojarzące pary różnych ras, profesji i stanów. Całość prezentowana jest i komentowana z właściwym takiej sytuacji humorem. Bohaterami akcji są strażniczka porządku moralnego Eumenida Frogg i bogaty klient biura Leoparg Lupus, którzy zakochują się w sobie, co prowadzi do wielu przezabawnych sytuacji na scenie.
Premiera będzie dziełem Romany Angel - reżyseria, Marleny Skoneczko - scenografia, oraz Przemysława Fiugajskiego - kierownictwo muzyczne. Wystąpią soliści WOK, rolę Eumenidy zagrają na zmianę: Kamila Cholewińska i Anna Jakubczak, Leoparda: Tomasz Rak i Robert Szpręgiel. Bossem będzie Jerzy Mahler. Tańczy zespół Cracovia Danza. Premiera jutro.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2009-05-21
Autor: wa