Przejdź do treści
Przejdź do stopki

XIII Festiwal Beethovenowski

Treść

Wielkie dzieła symfoniczne i operowe, muzyka kameralna, świetne zespoły symfoniczne i kameralne oraz światowej sławy soliści wypełnią jak zwykle bardzo różnorodny program XIII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który trwać będzie w stolicy od 29 marca do 10 kwietnia.

Tegoroczny festiwal, który odbywać się będzie pod hasłem "Beethoven: natura i kultura", będzie nawiązywać też do obchodów: 200-lecia śmierci Georga Friedricha Haendla, 250-lecia urodzin Josepha Haydna i 200-lecia urodzin Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego, których dzieła będą dominować w programach wielu koncertów. Ten fakt stanie się okazją do wysłuchania kilku rzadko wykonywanych na naszych estradach dzieł. Zabrzmi oratorium "Il ritorno di Tobia", kilka kwartetów smyczkowych i Symfonia Es-dur "Merkury" Haydna, IX Symfonia na smyczki "La Suisse" i "Die erste Walpurgisnacht" op. 60 Mendelssohna oraz oratorium "Der für die Sünde der Wetl gemarterte und sterbende Jesus", zwane "Brockes Passion" HWV 48, i Sonata g-moll na dwie wiolonczele i fortepian Haendla.
Wydarzeniem wielkiej wagi artystycznej będzie z pewnością pierwszy dzień festiwalu - niedziela, 29 marca. Rozpocznie go recital naszego znakomitego barytona Mariusza Kwietnia, który w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego zaprezentuje program złożony z pieśni Schumanna, Beethovena, Karłowicza i Ravela. Przy fortepianie towarzyszyć mu będzie Howard Watkins.
Oficjalne otwarcie XIII Festiwalu Wielkanocnego odbędzie się w Filharmonii Narodowej. W programie koncertu inauguracyjnego dzieła L. van Beethovena, patrona festiwalu: uwertura "Die Geschöpfe des Prometheus" op. 43, Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 i VII Symfonia A-dur op. 92. Wykonawcy: znakomita niemiecka skrzypaczka Anne Sophie Mutter, Sinfonia Varsovia oraz Krzysztof Penderecki, który stanie za dyrygenckim pulpitem.
Równie atrakcyjnie zapowiada się koncert finałowy zaplanowany na 10 kwietnia. W jego programie wspomniane wyżej wielkie oratorium "Brockes Passion" G.F. Haendla z kwintetem znakomitych śpiewaków: Hansem Jörgiem Mammelem (tenor), Colinem Balzerem (tenor), Sebastianem Noackiem (bas), Sophie Klussmann (sopran), Svetlaną Donevą (sopran) i Alexandrem Schneiderem (kontratenor). Solistom towarzyszyć będzie znany i ceniony zespół Akademie für Alte Musik Berlin oraz Collegium Vocale Ghent. Dyryguje Marcus Creed.
Interesująco zapowiadają się wykonania koncertowe dwóch oper. Na sobotę, 4 kwietnia, zapowiedziano "Manon Lescaut" G. Pucciniego z zestawem znakomitych solistów: Danielą Dessi (Manon Lescaut), Fabio Armiliato (Kawaler des Greux), Arturem Rucińskim (Lascaut, brat Manon) oraz Małgorzatą Pańko, Piotrem Nowackim, Rafałem Bartmińskim i Remigliuszem Łukomskim. Chórem i Orkiestrą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej dyryguje Miguel Gómez-Martínez. W środę, 8 kwietnia, zostanie wykonana zupełnie nieznana na naszych scenach opera "Der Berggeist" ("Duch gór") niemieckiego kompozytora Louisa Spohra. I tutaj zadbano o wyjątkowo atrakcyjny zestaw solistów: Susanne Bernhard (sopran), Agnieszka Piass (sopran), Dan Karlström (tenor), Szabolcs Brickener (tenor), Wojciech Gierlach (bas) i Eduard Tsanga (bas). Solistom towarzyszą: Chór Polskiego Radia w Krakowie, Camerata Silesia, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice i Polska Orkiestra Radiowa. Przy pulpicie dyrygenckim Łukasz Borowicz. W obu przypadkach miejscem koncertów będzie Teatr Wielki - Opera Narodowa.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2009-03-13

Autor: wa